Translate

събота, 17 май 2014 г.

Повтори фантазията:Джон Стайнбек

Джон Стайнбек:„Няма нищо по-прекрасно от добрия човек!”

 

От Милена Димова


"Дори детството вече не бе тъй хубаво, то просто не беше като едновремешното. Каква бе тогава детската грижа, освен да си намериш един по-хубав камък, не съвсем закръглен, а плосък, огладен в реката, който да влиза в направената от стара обувка прашка? Къде отидоха всички хубави камъни, къде отиде онази простоватост?
Човешката памет леко помътнява - та как да си спомняш чувството на радост, на тъга или на задушаващи трепети? Можеш единствено да помниш, че си ги изпитвал. Позастарелият мъж наистина би си спомнил, малко смътно, колко плахо е играл на чичо доктор с малките момиченца, но той забравя - защото иска - онова разяждащо усещане, носещо такава всеобхватна меланхолия, от която момчето заравя лице в греховете на младостта като в див буренак, удря с пестници по земята и хлипа: „Исусе, защо, Исусе?“ Такъв човек би рекъл, което и става: „За какво се е проснало това шантаво момче в тревата? Може да настине!“
/Джон Стайнбек"На изток от Рая"/




 Джон Стайнбек е роден в Салинас, Калифорния, на 27 февруари 1902 година.Той е единствен син в обкръжението на три сестри, в семейството на Олив Хамилтън и Джон Стайнбек. Любовта към литературата, чувствителността, фантазията и ирландската жилка наследява от майка си, учителка по професия,а от баща си и дядо си немският ген.



Едва 4-годишен малкият Джон вече има свое шотландско пони на име Джил, за което се грижи сам.Тази история ще бъде разказана по-късно от него в „Червеното пони”. В училище се увлича най-вече от литературата,английския език и биологията и издава училищен вестник.През летните месеци работи в съседните ферми заедно с други емигранти и се среща очи в очи със суровия живот на „присадените” в Калифорния пришълци от Изтока. Като юноша се влюбва в едно момиче от Китай и впоследствие неизменно ще оставя място в своите произведения за човека от Азия.
Детството на автора преминава в долината Салинас в Калифорния, място на силна миграция и културни различия. Това придава по-късно на творбите му специфичен регионален привкус, едно особено усещане за мястото където се развива действието.В днешно време този район понякога се нарича "Провинция Стайнбек". Повечето от ранните му творби описват хора от годините на израстването му. Изключение е първият му роман "Златната чаша",в  който разказва за пирата Хенри Морган, чиито приключения завладяват Стайнбек още като дете.
През 1919 г. постъпва във факултета по журналистика в Странфордския университет, но след година е принуден да напусне. В следващите две години изучава биология в Морския научно-изследователски институт в Пасифик Гроув. След завръщането си в Станфорд, започва да печата стихове и разкази в университетското списание „Зрител”, но диплома така и не получава.
Нает като работник на товарен кораб, Джон заминава за Ню Йорк през 1925 година с мечтата да стане писател. За кратко работи във вестник „New York American”, захваща се и с други случайни работи, за да изкарва прехраната си, като в същото време се опитва да публикува разкази, но безуспешно. След години на горчива борба за съществуване, той се връща в Калифорния, където работи като строител, журналист, матрос, събирач на плодове, като момче за всичко на езерото Тахо.


През по-голямата част от Голямата депресия Стайнбек живее в малка къща, собственост на баща му, в Пасифик Гроув - Калифорния, на няколко преки от град Монтерей, който по-късно става сцена за много от творбите му. Стайнбек Старши осигурява на сина си дърва за огрев, хартия за ръкописите и конструктивна критика, които го карат в началото на 1928 година да напусне работата си като пазач в развъдник и да се отдаде изцяло на писателското поприще.
"Лесно е да се печелят пари,ако става дума за парите,от които имаш нужда.Но с нищожни изключения хората не искат пари.Те искат разкош,искат да бъдат обичани и да им се възхищават."/Джон Стайнбек/.


Романът „На изток от Рая” е като че ли неговото последно „сбогом” със света на детството.
 „Опитвах се да се върна в Пасифик Гроув след развода с втората си жена – пише Стайнбек на приятеля си Шефилд, – постоях повече от година там, но нищо не излиза. Нямам място там. Дълго след това открих, че всъщност за мен никъде няма място”.
Напуснал веднъж Калифорния, той никога повече истински не се завръща.



"На изток от Рая"Джон Стайнбек смята за най-добрата си творба.

“С цялата си несигурност, в едно съм сигурен: под най-горният пласт на своята слабохарактерност хората искат да бъдат добри и да ги обичат. Повечето им пороци практически са опит да стигнат по най-късия път до обичта. Стигне ли човек до смъртта, нищо, че е бил може би способен, с влияние, гениален, умира ли необичан, животът му положително изглежда провал, а самата смърт - смразяващ ужас. И ми се струва, че ако вие или аз трябва да избираме между два пътя на мисълта и действието, длъжни сме да помним, че ще умрем, следователно нека се опитаме да живеем така, че нашата смърт да не носи облекчение на света.”

 През 1962 година излиза „Пътувания с Чарли в търсене на Америка“ /„Travels with Charley In Search of America”/ - публицистична творба, в която Стайнбек разказва за пътешествието си из Америка с пудела Чарли. Писателят нарича камиона, с който се движи „Росинант”.
Единият му син пише в мемоарите си,че баща му е предчувствал смъртта си, затова е предприел това пътуване – да види Америка още веднъж.А другият предполага следното:"Баща ми беше прекалено стеснителен и едва ли е разговарял с толкова хора!Той не би могъл да издържи на такова интензивно общуване. Така че книгата си е същински роман." 


"При по-продължителни пътувания има много място за фантазия,та дори и прости,Господи за размишления.Никога не се знае за какво мислят другите.Аз самият съм проектирал къщи,които никога няма да издигна,подреждал съм градини,които никога няма да засадя.Писал съм дълги,изчерпателни писма,които никога няма да бъдат пренесени на хартия,още по-малко изпратени.
Ако радиото свиреше по пътя музиката събуждаше в паметта ми места и мигове,населени с действащи лица и декори,спомени тъй точни,че се възобновяваше всяка думица от диалозите...

Мога само да подозирам,че самотният населява попътните си фантазии с приятели,че лишеният от взаимност се обгражда с хубави и любящи жени или мъже,че в бляновете на бездетният пътуващ се боричкат деца.Да не говорим за съжаленията."Ако не бях сторил това и това,да не бях казвал това и това,Господи тази идиотщина може би нямаше да се случи!"Този възможен ход на мисли съществува в собственото ми съзнание и затова подозирам,че го има и у другите,но това едва ли ще узная,защото няма кой да ми каже.Всичко е в моята фантазия!" /Джон Стайнбек„Пътувания с Чарли в търсене на Америка“/.


Писателят умира на 66 години.По негово желание е кремиран и погребан в семейната крипта на рода на майка си в Салинас на 4 март 1969 година. 




 

 -"Аз почти винаги пиша – също както почти винаги дишам."

сряда, 14 май 2014 г.

Сидхарта Гаутама Буда:"Средният път,златната среда,никога в крайностите."

Сидхарта Гаутама Буда:"Ние сме това,което мислим."

 

Сидхарта Гаутама е индийски духовен учител, поставил началото на будизма. Думата Буда е титла на първото духовно пробудило се същество в една ера.Изследователите твърдят,че Сидхарта е историческо лице, макар че животът му често се представя в ореола на легенди и митове. Бащата на Буда бил цар.Неговата майка царица Маха Мая и съпруга на цар Сидходана била колиянска принцеса. Легендата разказва, че в нощта, когато Сидхарта е заченат царица Мая сънувала, че бял слон с шест бели бивни влиза в дясната й страна и десет месеца по-късно Сидхарта се родил.



На новороденото дете е дадено името Сидхарта. Означава "този, който постига целта си".

Сидхарта Гаутама е роден в началото на май, при пълнолуние. 

По време на честванията на раждането, отшелника-ясновидец Ашита тръгнал от планинското си жилище и обявил, че детето или ще стане велик цар,ако бъде опазен да не вижда страданията,старостта и смъртта на обикновените хора отвъд двореца, или велик свят човек,ако се ориентира към духовното.

 

Майката на Сидхарта умира дни след раждането му,затова той бил отгледан от своята леля и нейна по-малка сестра.

 

От ранно детство бил заобиколен от здраве и красота и се радвал на изтънчено обучение. 

 Текстовете го описват като висок, силен и синеок,когато възмъжавал.На 29 години, той излязъл от двореца за първи път и срещнал един стар, един болен и един умрял човек - преживявания, които до момента не познавал. Тогава осъзнал, че няма нищо постоянно и напуснал двореца .При осъзнаването на неизбежността на старостта, болестта и смъртта, както и непостоянството на всичко, той се почувствал дълбоко разтревожен.


 

В нощта на своя 29 ти рожден ден Сидхарта скъсва с

живота си на принц и тайно напуска двореца,съпругата си,за която се оженил,когато бил на 16 и новороденото си дете.Подстригва късо косата си и се отправя на продължително пътешествие, целта на което е да получи познание за живота от всичките му страни. 

 Преданието разказва, че докато медитирал случайно дочул поуките на един музикант, който пътувал с ученика си наблизо. Музикантът показвал на ученика колко трябва да са опънати струните на китара, за да произведат нужния звук и казвал:„Ако не ги опънеш достатъчно, няма да получиш нужния звук, ако ги опънеш прекалено, струните могат да се скъсат и пак няма да получиш това, което ти трябва.“

Тогава дошло и прозрението на Гаутама. Средният път, златната среда, никога в крайностите.

 




Буда разбрал,че нито животът в охолство и задоволяване на всички капризи, нито лишенията и аскетизма могат да премахнат страданието. 

Будизмът не е точно религия, а е по-скоро философия.

Буда казва, че непрекъснатото желание за неща, които да притежаваш е опит да се запълни някаква празнота в теб, някаква липса. Колкото повече се стремиш да запълниш тази липса, толкова по-празен се чувстваш. Задоволяването на желанието е една илюзия за щастие, което трае твърде кратко – щастлив си само за краткия момент, когато получиш желаното,а после отново искаш друго. И така всяко задоволяване на желанията води до нови желания. Освен това, често когато желаем нещо, ние отричаме сегашния момент. Непрекъснато мислим за миналото или бъдещето, живеем в мечти, спомени, а не забелязваме днешния ден. Тъгуваме за изгубеното минало или се притесняваме за неясното бъдеще и желаем нещо да се появи, което да ни донесе щастие. Но не виждаме, че то е тук при нас-не поглеждаме цветята наоколо, слънцето, което ни гали,не забелязваме и не ценим, а чакаме  да дойде утре, когато ще постигнем желаното.

 Да избереш средния път не е проява на нерешителност, а по-скоро умение да се издигнеш над противоречията.



„Чувството за собственост се измерва не с вещите, а с мислите. Може да имаш вещи и да не бъдеш собственик”. Буда съветвал да се притежават малко вещи, за да не им се отделя много време.

Той никога не е твърдял, че има божествен произход, а само, че има Буда природа, семето на просветлението, както всеки друг. 

 


Преди да премине в състояние на нирвана, последните

му думи към

неговите съратниците били: “Нищо на този свят не е

трайно, затова работете упорито за духовното си спасение.” 


 

 

"- Всичко това, което сме ние, е резултат от мислите, които сме имали.

 

 - Десетки свещи могат да бъдат запалени от една, без да намалят нейния живот. Щастието не намалява, ако се споделя.

 

- За да живее щедър живот, човек трябва да не смята нищо като свое, когато е обграден от изобилие.

 

- Омразата  не се облекчава с омраза, омразата се лекува с любов.

 

- Никой не ни спасява, ние самите спасяваме себе си. Никой не може и никой не би трябвало да го прави. Ние трябва да извървим пътя сами.

 

-Има три типа хора.Първите приличат на букви,издълбани в скалата.Те лесно се гневят и задържат в себе си гневните мисли за дълго време.Вторият тип приличат на букви,написани върху пясъка.Те също се разгневяват,но гневните им мисли бързо се разсейват и преминават.Третият тип са онези,които са като букви,написани върху течаща вода.Те не задържат мисли в главата си.Те оставят ругатните и неделикатните клюки да отминават незабелязано.Съзнанието им е чисто и необезпокоявано.

Има три типа хора. Първият включва онези, които приличат на букви, издълбани в скалата. Те лесно се гневят и задържат в себе си гневните мисли за дълго време. Вторият тип включва онези, които приличат на букви, написани върху пясъка. Те също се разгневяват, но гневните им мисли бързо се разсейват и преминават. Третият тип са онези, които са като букви, написани върху течаща вода. Те не задържат мисли в главата си. Те оставят ругатните и неделикатните клюки да отминават незабелязано. Съзнанието им е чисто и необезпокоявано.


http://www.jenite.net/2010/07/tri-tipa-hora-buddha.html

Сайтът на Една ЖенаИ

Има три типа хора. Първият включва онези, които приличат на букви, издълбани в скалата. Те лесно се гневят и задържат в себе си гневните мисли за дълго време. Вторият тип включва онези, които приличат на букви, написани върху пясъка. Те също се разгневяват, но гневните им мисли бързо се разсейват и преминават. Третият тип са онези, които са като букви, написани върху течаща вода. Те не задържат мисли в главата си. Те оставят ругатните и неделикатните клюки да отминават незабелязано. Съзнанието им е чисто и необезпокоявано.


http://www.jenite.net/2010/07/tri-tipa-hora-buddha.html

Сайтът на Една Жена

 

 - Да гледаш раждането и смърта на съществата е все едно да гледаш движенията в някакъв танц. Животът е като проблясък на светкавицата в небето, преминава надолу като порой по стръмна планина."

 Сидхарта Гаутама Буда

понеделник, 12 май 2014 г.

Милена Димова,детски автор

 

Моите литературни срещи с деца!

 

Представям новата си детска книга"На гости на дъгата".

 

Илюстратор:Наско Стефанов

 

 

 

С благодарност към ЗАД"Виктория"

 

Автор:Милена Димова




Вярвам в чудеса,защото ги познавам!

Повтори фантазията - върни се в детството като чиста магия!

Джани Родари:"Една добра книга трябва да бъде като една добра играчка."

От Милена Димова


За мен Джани Родари е най-добрият изследовател на фантазията.Нещо повече,опитвал се е да научи децата и техните родители как сами да си измислят приказки,впрягайки фантазията в това приятно занимание.Обичам да пиша и да чета за хора с богата фантазия,за творци с мощно въображение,които ги прилагат в своята работа.В случая, за Джани Родари.Паметен за мен остава мига,в който за първи път прелистих"Прилюченията на Лукчо".



Моята книга беше именно с тази корица,затова приказният свят на писателя отново оживява при вида на любимата книга.После прочетох неговата приказка"Джелсомино в Страната на лъжците" и съвсем се заплених от Джани Родари още на седем години.Но да се върна на фантазията,която е водеща тема в блога"Повтори фантазията".Когато попитали писателя какво го е накарало да  напише"Граматика на фантазията",той отговорил: 

"Защото винаги се намираше едно дете, което ще запита, и то точно по следния начин: „А как се измислят приказките?“ Всяко такова дете заслужава честно да му се отговори." 


Писателят Джани Родари е роден през 1920 година в малкото градче Оменя. То се намира в Северна Италия - край малко езеро с остров по средата, на който се издига стар замък. 

Бащата на Джани Родари бил пекар - имал собствена фурна и малък магазин.
Малкият Джани прекарал част от детството си край горещата пещ,заобиколен от тесто,брашно и ухание на домашен хляб. Джани Родари останал сирак на девет години.В една дъждовна нощ баща му излязъл навън, за да прибере на топло бездомно котенце,простудил се тежко и умрял от възпаление на белите дробове,разказва в спомените си приказният автор.



Едва седемнадесетгодишен той започнал да преподава в местните селски училища,защото умеел много добре да общува с децата.Богатото му въображение правело часовете интересни и нестандартни.Често разказвал на учениците си свои измислени детски истории,които те харесвали.Той се отнасял с тях като с възрастни,  и умеел да разговаря с децата за всичко.
"Поне скучен учител не съм бил. Къде от обич към учениците, къде от собствена нужда за игра,аз разказвах на децата истории, които нямаха кой знае какъв допир с действителния живот, а още по-малко с така наречения здрав смисъл. Тези истории аз измислях, като си служех с „техническите похвати“  - спомня си за онези години писателят.



"Една добра книга трябва да бъде като една добра играчка - да развлича,да задвижва цялата детска енергия,да предизвиква стремеж да се извърши нещо,да събуди мисли!" - казвал той.
В неговите чудесни приказки малките читатели стават свидетели на необичайни явления -дъжд от бонбони,дворец от сладолед,шоколадов път,подвижен тротоар и стигащ до звездите асансьор.


"Общуването с приказката започва още в тъмните пластове на кръвта.Обичам да пиша приказки,защото тяхната форма ми позволява да говоря за всеки проблем на език,достъпен за децата." -казва той.


 “В действителността може да се влезе през главния вход, но за децата е много по-забавно, когато влязат през прозореца.”
– пише по-късно писателят.


"Лукчо беше син на Лукан и имаше седем братя и сестри: Лукчо, Лучка, Луканчо и така нататък - все с имена, подходящи за едно почтено лучено семейство.Трябва веднага да ви кажа, че това бяха добри, но твърде нещастни хора. Какво искате: щом някой се роди лук, често си има работа със сълзи."

Джани Родари започва да пише за деца през 1948 година.През 1951 година в едно детско литературно списание се появява приказният роман “Приключенията на Лукчо”. Тази книга скоро става любимо четиво на децата по света.Преведена е на 30 езика и донася на автора световна слава.
"У нас детската литература не я причисляват към голямата литература. На нашия Колоди с говорещата му кукла Пинокио (в интерпретацията на Алексей Толстой – Буратино) му се наложи да чака признание едва ли не сто години. Така че не съм обиден." -казва шеговито и не съвсем автора по повод късното му признание в родната Италия. 


"Фантазията, особено детската, е като необятна страна, населена с причудливи същества, където всичко е възможно. Достатъчно е само смело да отвориш вратата, която води към нея, и да влезеш."
Винаги с удоволствие ще чета приказките и стихотворенията на Джани Родари,защото тренират фантазията ми.Във всеки един момент,когато на случаен принцип отворя негово произведение,от там бликва фантастично настроение,което ме кара да се чувствам щастлива.Има надежда,аз знам,защото "познавам" нейният продавач! 


НАДЕЖДА
Ако можех да имам едно
магазинче със две полички,
бих продавал ... познайте какво?
- Надежда! Надежда за всички.


"Купете! С отстъпка за вас!
Всеки трябва надежда да има!"
И на всеки бих давал аз,
колкото трябва за трима.

А на тоз, който няма пари
и само отвънка поглежда,
бих му дал, без да плаща дори,
всичката своя надежда.
 


 из"Небето е на всички"
от Джани Родари

Едно бедно детенце познавам, което
е виждало само на картинки морето.

Решил съм през юли да го взема на плажа
и "Гледай морето!", така ще му кажа.

Но страх ме е много, че когато го види,
ще останат наоколо само пясък и миди,

защото с очите си момченцето, зная,
ще изпие морето от края до края!