Translate

сряда, 14 май 2014 г.

Сидхарта Гаутама Буда:"Средният път,златната среда,никога в крайностите."

Сидхарта Гаутама Буда:"Ние сме това,което мислим."

 

Сидхарта Гаутама е индийски духовен учител, поставил началото на будизма. Думата Буда е титла на първото духовно пробудило се същество в една ера.Изследователите твърдят,че Сидхарта е историческо лице, макар че животът му често се представя в ореола на легенди и митове. Бащата на Буда бил цар.Неговата майка царица Маха Мая и съпруга на цар Сидходана била колиянска принцеса. Легендата разказва, че в нощта, когато Сидхарта е заченат царица Мая сънувала, че бял слон с шест бели бивни влиза в дясната й страна и десет месеца по-късно Сидхарта се родил.



На новороденото дете е дадено името Сидхарта. Означава "този, който постига целта си".

Сидхарта Гаутама е роден в началото на май, при пълнолуние. 

По време на честванията на раждането, отшелника-ясновидец Ашита тръгнал от планинското си жилище и обявил, че детето или ще стане велик цар,ако бъде опазен да не вижда страданията,старостта и смъртта на обикновените хора отвъд двореца, или велик свят човек,ако се ориентира към духовното.

 

Майката на Сидхарта умира дни след раждането му,затова той бил отгледан от своята леля и нейна по-малка сестра.

 

От ранно детство бил заобиколен от здраве и красота и се радвал на изтънчено обучение. 

 Текстовете го описват като висок, силен и синеок,когато възмъжавал.На 29 години, той излязъл от двореца за първи път и срещнал един стар, един болен и един умрял човек - преживявания, които до момента не познавал. Тогава осъзнал, че няма нищо постоянно и напуснал двореца .При осъзнаването на неизбежността на старостта, болестта и смъртта, както и непостоянството на всичко, той се почувствал дълбоко разтревожен.


 

В нощта на своя 29 ти рожден ден Сидхарта скъсва с

живота си на принц и тайно напуска двореца,съпругата си,за която се оженил,когато бил на 16 и новороденото си дете.Подстригва късо косата си и се отправя на продължително пътешествие, целта на което е да получи познание за живота от всичките му страни. 

 Преданието разказва, че докато медитирал случайно дочул поуките на един музикант, който пътувал с ученика си наблизо. Музикантът показвал на ученика колко трябва да са опънати струните на китара, за да произведат нужния звук и казвал:„Ако не ги опънеш достатъчно, няма да получиш нужния звук, ако ги опънеш прекалено, струните могат да се скъсат и пак няма да получиш това, което ти трябва.“

Тогава дошло и прозрението на Гаутама. Средният път, златната среда, никога в крайностите.

 




Буда разбрал,че нито животът в охолство и задоволяване на всички капризи, нито лишенията и аскетизма могат да премахнат страданието. 

Будизмът не е точно религия, а е по-скоро философия.

Буда казва, че непрекъснатото желание за неща, които да притежаваш е опит да се запълни някаква празнота в теб, някаква липса. Колкото повече се стремиш да запълниш тази липса, толкова по-празен се чувстваш. Задоволяването на желанието е една илюзия за щастие, което трае твърде кратко – щастлив си само за краткия момент, когато получиш желаното,а после отново искаш друго. И така всяко задоволяване на желанията води до нови желания. Освен това, често когато желаем нещо, ние отричаме сегашния момент. Непрекъснато мислим за миналото или бъдещето, живеем в мечти, спомени, а не забелязваме днешния ден. Тъгуваме за изгубеното минало или се притесняваме за неясното бъдеще и желаем нещо да се появи, което да ни донесе щастие. Но не виждаме, че то е тук при нас-не поглеждаме цветята наоколо, слънцето, което ни гали,не забелязваме и не ценим, а чакаме  да дойде утре, когато ще постигнем желаното.

 Да избереш средния път не е проява на нерешителност, а по-скоро умение да се издигнеш над противоречията.



„Чувството за собственост се измерва не с вещите, а с мислите. Може да имаш вещи и да не бъдеш собственик”. Буда съветвал да се притежават малко вещи, за да не им се отделя много време.

Той никога не е твърдял, че има божествен произход, а само, че има Буда природа, семето на просветлението, както всеки друг. 

 


Преди да премине в състояние на нирвана, последните

му думи към

неговите съратниците били: “Нищо на този свят не е

трайно, затова работете упорито за духовното си спасение.” 


 

 

"- Всичко това, което сме ние, е резултат от мислите, които сме имали.

 

 - Десетки свещи могат да бъдат запалени от една, без да намалят нейния живот. Щастието не намалява, ако се споделя.

 

- За да живее щедър живот, човек трябва да не смята нищо като свое, когато е обграден от изобилие.

 

- Омразата  не се облекчава с омраза, омразата се лекува с любов.

 

- Никой не ни спасява, ние самите спасяваме себе си. Никой не може и никой не би трябвало да го прави. Ние трябва да извървим пътя сами.

 

-Има три типа хора.Първите приличат на букви,издълбани в скалата.Те лесно се гневят и задържат в себе си гневните мисли за дълго време.Вторият тип приличат на букви,написани върху пясъка.Те също се разгневяват,но гневните им мисли бързо се разсейват и преминават.Третият тип са онези,които са като букви,написани върху течаща вода.Те не задържат мисли в главата си.Те оставят ругатните и неделикатните клюки да отминават незабелязано.Съзнанието им е чисто и необезпокоявано.

Има три типа хора. Първият включва онези, които приличат на букви, издълбани в скалата. Те лесно се гневят и задържат в себе си гневните мисли за дълго време. Вторият тип включва онези, които приличат на букви, написани върху пясъка. Те също се разгневяват, но гневните им мисли бързо се разсейват и преминават. Третият тип са онези, които са като букви, написани върху течаща вода. Те не задържат мисли в главата си. Те оставят ругатните и неделикатните клюки да отминават незабелязано. Съзнанието им е чисто и необезпокоявано.


http://www.jenite.net/2010/07/tri-tipa-hora-buddha.html

Сайтът на Една ЖенаИ

Има три типа хора. Първият включва онези, които приличат на букви, издълбани в скалата. Те лесно се гневят и задържат в себе си гневните мисли за дълго време. Вторият тип включва онези, които приличат на букви, написани върху пясъка. Те също се разгневяват, но гневните им мисли бързо се разсейват и преминават. Третият тип са онези, които са като букви, написани върху течаща вода. Те не задържат мисли в главата си. Те оставят ругатните и неделикатните клюки да отминават незабелязано. Съзнанието им е чисто и необезпокоявано.


http://www.jenite.net/2010/07/tri-tipa-hora-buddha.html

Сайтът на Една Жена

 

 - Да гледаш раждането и смърта на съществата е все едно да гледаш движенията в някакъв танц. Животът е като проблясък на светкавицата в небето, преминава надолу като порой по стръмна планина."

 Сидхарта Гаутама Буда

Няма коментари:

Публикуване на коментар