Translate

четвъртък, 19 февруари 2015 г.

Повтори фантазията с гост Иван Балсамаджиев



Иван Балсамаджиев” За мен злото е онази стена или сянка, в която да се огледа доброто.”



„Няма нищо по-прекрасно от добрия човек.”

Джон Стайнбек






Милена Димова:


За малките неща ще си говорим с теб, за онези, които са нашето истинско богатство, защото именно те ни правят щастливи.Корените им са в детството на всеки от нас. Ти по какъв начин се завръщаш в детството?


Иван Балсамаджиев: 


То става на тласъци, на вълни, за да ми напомни, че в края на краищата човек търпи едно развитие. И колкото по- далече се чувстваш от миналото си и своето детство ти всъщност си толкова по-вътре в него.


Милена Димова:


 С усмивка ли се връщаш към своето детство?


Иван Балсамаджиев:


 И със сълза и със смях се завръщам там, защото някои случки ме завръщат с много смях, а други пък будят такъв у мен, че няма да се случат вече.


Милена Димова:


Дай ми пример?


Иван Балсамаджиев:


 Ще ти дам с цитат от моята книга, който ме отвежда именно там в детството:

„На село по сенокос остава свободна една единствена вечер, топла вечер...и ние децата се събираме и правим театър. Не знам дали знаете какво е  харман или плевня? Ако не знаете поинтересувайте се. На хармана нареждаме столове, взимаме от вкъщи цървули, дрехи, рокли...за прожектори използваме издълбани тикви, а за завеса просваме шарена черга.Не можете да си представите колко вътре в самобитността на българина е тази шарена черга! При това тя е задължително шарена – бяла за небето, синя за морето, зелена за полето, кафява за угарите.И не може да не е шарена, защото който е минал и заминал през нас все е оставил по нишка. И турско синьо имаме, и бургундско червено, и румънско жълто.И нравът ни шарен като чергата – и честни сме и подли сме. И горди сме, и жалки сме.И корави сме и предатели. Всичко сме...и нищо. В това ни е силата и слабостта.И по различен начин всеки си тъче чергата, един със златни нишки я краси, друг я е захвърлил в килера, а трети така е объркал конците, че я е докарал до никъде, но пак е жив.И всички сме живи – отделни нишки от една черга България.”

Ей, така се връщам в детството си!


Милена Димова:


Нарекъл си книгата си, от където е и цитата”Борбата със злото в мен” и веднага изниква въпроса в съзнанието ми, зли ли са децата, Ванка?


Иван Балсамаджиев:


 Децата са такива, каквито са и колкото по-бързо дъртия човек се сети да се върне при детето, толкова ще му е по-лесно, защото, ако има нещо, което е избора на душата то е в първите седем години .От там нататък са предрасъдъците, възпитанието, ала бала портокала, амбициите.Като, че ли след седмата година вече Дявола е влязъл. Защото иначе е сърцето, иначе са чувствата, емоциите.От там нататък започва разсъдъка, разума, егото се отприщва и става страшно.


Милена Димова:


Какво става всъщност?


Иван Балсамаджиев:



 Ами започват уроците.Според Кабала има два пътя – единият е правия път, а другия е с ритниците, къде катастрофа ще ти се случи, къде болест, къде житейско разочарование...


Милена Димова:


 Ти за себе си кой  път избра и кога?


Иван Балсамаджиев:


Абе лошото е, че не съм избирал, ами избраха вместо мен и това ми коства много болка, но така или иначе е помъдряване.Слава Богу разчел съм уроците си! В контекста на нашия разговор  ще кажа, че втора част от книгата ми я написах именно след тези уроци.И започва така/знам го наизуст/:

„На шести октомври 2000 та година ми писна от всичко и умрях.И от този ден нататък започнаха хубавите неща в живота ми.Организираха разкошно погребение.Надойдоха хора, плачеха за мен.Говореха колко съм добър, интелигентен, талантлив, красив.Колко пусто и празно им е без мен.Отрупаха ме с цветя.После ядоха и пиха в моя чест.След третия ден пак, а на 40-ия най-много. На Задушница свариха жито, омесиха питка,завъртяха баници,направиха сладкиши и наточиха от най-хубавото вино.Измиха се, облякоха нови дрехи и пак дойдоха на гробищата при мен.Срещнаха се роднини, погледнаха се в очите, попитаха се един друг как са, какво правят децата, къде работят.И никой за никъде не бързаше, не мразеше, не завиждаше.Всеки човек обърнат към човека. А всички към мен.И пак ядоха и пиха в моя чест, и пак все хубави неща говориха за мен.Онези хубави неща, които докато бях жив нямаха време да ми кажат или не искаха...”

И като сме тръгнали в тази посока аз много харесвам една българска народна песен”Провикнал се Никола” по-популярна като”Я изкарай Гано говедата”, където в края на песента се пее:”Сърце за пари не давам,сърце за сърце менявам!”

Знаеш ли, духът се ражда, за да се учи, но не за да се развива, защото като енергия си е това. Затова децата са способни и винаги по-силни да приемат истината, такава, каквато е.За мен злото е сянката или онази стена, в която да се огледа доброто.Ето защо във всяка детска приказка злото/лошото/съществува, за да се появи накрая доброто под формата на поуката.


Милена Димова:


Защо децата понякога се боят от тъмното, от затворени пространства, от определни хора? Осъзнати ли са страховете на децата, щом казваш, че приемат наистина света такъв, какъвто е той в действителност?


Иван Балсамаджиев:


 Аз ще ти отговоря с риторичен въпрос –а нима дъртите нямат двойно по-големи страхове? И в никакъв случай не ги решаваме по-лесно от децата.Малкото се разплаче, тръшне се пред майка си и баща си, докато дъртия седи и боледува вътрешно, и гълта, гълта мъката си... или прави зло от страх.За мен страха е в основата на всичко.

Алчността какво е –ами страх от това, че може да нямаш.Завистта какво е –страх от това, че някой ще те изпревари, за да вземе твоето и пак да нямаш...



Милена Димова:


Казваш, че едва сега откриваш  като смисъл текста от песента на „Бийтълс” –„Глупакът на хълма”, приемаш го и като свое разбиране.Защо?


Иван Балсамаджиев:


 Много ти благодаря за тази провокация от твоя страна и за поканата ти изобщо.Мисля си, че в края на краищата сме живи на тази земя, за да се върнем при детето.

В картите Таро има една карта”Глупакът”, за която се спори дали е „нула” или”нищо”.Тя отива, за да допълни или енергизира другите карти.Според някои тълкуватели този”Глупак” означава съвършенството.

На това си дередже в момента и на това си развитие е дошъл момента да кажа :‘Айде стига сме чели вече.’Айде стига сме цитирали.И Христос е казал, по делата ще ги познаете.Да започнем да живеем вече! Кел файда да викаме Господи помилуй и накрая да заколим някой!Не е важно да даваш от излишъка, а да даваш от хляба си.

Трябва да оправим някак си същността си като се върнем към детето.


Милена Димова:


Къде премина твоето детство?


Иван Балсамаджиев:


 Отраснал съм в София и ми беше много интересно, защото баба ми беше художничка и нейни приятели бяха Кръстьо Сарафов,Владо Трендафилов, тя беше от бохемата на София.Но сега ще произведа новина, която никъде не съм разказвал.Аз съм може би първият дисидент в България, направо революционер.В махалата децата винаги се деляхме на два отбора и играехме на Перловската река, който пресечеше реката и минеше от страната на другия отбор започваха да го бият и кой колкото издържи.Не знам как , но аз винаги издържах най-много, може би главата ми е била най-дебела. Биехме се със сопи и пръчки, с камъни, кой каквото докопа.Децата са първични!А братовчед ми беше от по-привилегирован квартал, където живееха”другарите” от ЦК.И веднъж отидох да си играя с тях, а те едни фини дечица и ме питат от кои да ме сложат,нямах претенции.Сложиха ме при по-малкото на брой деца. Леле, като откърших една сопа и като ги почнах- и тия и ония.Така набих децата на ЦК,та затова ти казвам, че съм бил дисидент и революционер.


Милена Димова:


Бил си индивидуалист още от дете, и с едните , и с другите, но накрая сам юнак на коня?


Иван Балсамаджиев:


  Да, но нямам кон/смее се/. Виждаш ли, още от малък съм се подготвял за 10-ти ноември и революцията, затова съм на този хал.


Милена Димова:


Детството ли е пътеводната ни звезда?


Иван Балсамаджиев:


 Детството катализира нашите спомени!


От автора:

Много се смяхме и се забавлявахме с Иван Балсамаджиев докато разговаряхме в студиото.Той беше един от първите ми гости ,когато  стартира предаването”Повтори фантазията”.Беше любезен към всички в БНР,отнасяше се с внимание и премереност, а очите му сияеха,ю: „честни сини очи”,както той се пошегува.Каза ми, че обича да ходи пеша независимо какво е разстоянието, което трябва да измине в София.

Беше късна есен, свечеряваше се, да не кажа, че като излязохме от сградата на БНР беше съвсем тъмно.Разделихме се с усмивка и всеки тръгна по своя път.

Говореше се в артистичните среди за болестта на Иван Балсамаджиев.Аз се радвах и искрено се надявах да се е излекувал напълно,поне видът му на нашата среща показваше една благост с усмивка, не и болест.

Беше Великден, по-точно вечерта преди Великден.Имах гости в нашата къща,когато телевизиите съобщиха за смъртта му.От моята баба знаех, че Господ прибира добрите хора на големи празници, а какъв по- свят празник от Великден!Затова,когато набирах текста от разговора ни за блога си,започнах /посмъртно/ с цитата на Стайнбек :
”Няма нищо по-прекрасно от добрия човек!”